Kohti parempia kokouksia?
Tässä koulutuksessa olemme pohtineet intuitiota ja
oppimisyhteisön johtamista eri näkökulmista. Omassa projektissani ajattelin
lähestyä asiaa käytännön tasolla ja opettajankokousten näkökulmasta.
Työyhteisömme tapaa säännöllisissä kokouksissa pohtiakseen
taaksejäänyttä jaksoa, tehdäkseen yhteisiä päätöksiä ja suunnitellakseen
tulevaa. Tavoitteena on, että paikallaolijat osallistuisivat aistit avoinna,
hereillä, hienoja ideoita saaden ja yhdessä kehittäen. Todellisuus kuitenkin
näyttää usein samalta kuin opettajien klassinen valitus kurittomista
oppilaista: porukka on toki fyysisesti läsnä, mutta henkisesti aivan muualla:
kädet näpräävät kännykkää, jutellaan puoliääneen vieruskaverin kanssa omia
juttuja ja tutkitaan omia papereita. Millä tavalla voisi kokouksia johtaa niin,
että älykäs intuitio mahdollistuu? Miten autetaan olemaan läsnä, tässä ja nyt?
Käskyillä tätä ei saa aikaan, mutta voisiko asiaan vaikuttaa muuten?
Olemme tämän kevään aikana tehneet erilaisia pieniä kokeiluita
opettajankokousjärjestelyissä. Millaisessa muodostelmassa istutaan? Millaisessa
luokkatilassa ollaan? Ollaanko aina samanlaisessa vai vaihdellaanko? Miten
parhaiten aloitetaan kokous, jotta virittäydytään ja valmistaudutaan hyvään yhteistyöhön.
Juodaanko ihan aluksi yhdessä kahvit? Käytetäänkö ensimmäiset 5 minuuttia
vapaaseen keskusteluun vieruskaverien kanssa edellisen jakson huippuhetkistä?
Tehdäänkö joku alkuvenyttely ja herätään keho? Kuunnellaan musiikkia? Vedetäänkö
mindfulness-harjoitus?
Kevään kuluessa emme mitenkään kommentoineet näitä erilaisia
pieniä muutoksia kokousrutiinissa. Tarkkailimme ja pohdimme vaikutuksia
kokouksen ilmapiiriin keskenämme. Päätimme jatkaa sellaisia toimintatapoja,
jotka meistä vaikuttivat positiivisilta.
Lopulta kuitenkin päätimme tuoda pienen projektimme julki,
jotta saisimme työkavereilta ihan suoraakin palautetta. Aloitimme kokouksen noin
10 minuutin mindfulness-harjoituksella. Seuraavana päivänä kerroimme
työyhteisössä, että teemme tutkimusta intuitiokurssilla. Kysyimme, mikä
oli ollut heidän mielipiteensä kokouksen alussa tehdystä mindfulness-harjoituksesta. Oliko se vain ajanhukkaa?
Yli puolet vastasivat pitäneensä harjoituksesta kovasti. Se oli rauhoittanut sopivaan
mielentilaan ja herättänyt kiitollisuudentunteen. Rentoutus tuntui tulleen
juuri sopivaan hetkeen. Tosin muutama kokoukseen osallistunut ei muistanut,
että mitään harjoitusta oli ollutkaan… Noin neljäsosa kertoi, että se ei heille
juuri silloin täydellisesti toiminut, eri syistä. Yhden mieli oli niin täynnä kihinää
ja kuhinaa, ettei harjoitus ollut tarpeeksi pitkä rauhoittamaan. Toista alkoi
nukuttaa. Kolmas sanoi, että paha selkäkipu häiritsi erityisen paljon, kun joutui
syventymään ja kuuntelemaan itseään.
Palautteen saaminen oli mielenkiintoista ja auttoi taas
tajuamaan, miten täysin erilainen mielentila voi tiettynä hetkenä samankin
työpaikan ihmisillä olla. Varmasti jatkossakin kiinnitämme kokousten aloitustapaan
erityistä huomiota. Hyväksyvä tietoinen läsnäolo ja oman ryhmän kanssa samalle
aaltopituudelle virittäytyminen on tärkeä osa onnistunutta yhteistyötä.
Tiina Nurmi
Tiina Nurmi
Ollaan sellaisia aikuisia, jollaisiksi kannatta kasvaa.... Voisinko sii esittää saman toiveen omille esimiehilleni: Olkaa sellaisia pomoja, jollaisiksi kannattaa tulla... "Hyväksyvä tietoinen läsnäolo ja oman ryhmän kanssa samalle aaltopituudelle virittäytyminen on tärkeä osa onnistunutta yhteistyötä.", kirjoitit hienosti. Miten, jos kokousten vetäjällä (oma kokemukseni) ei ole tuota "Hyväksyvää tietoista läsnäoloa...", eikö silloin koko kokous ole tarkoitukseton, ei tuottelias eikä yhteistä hyvää edistävä?
VastaaPoistaTämä oli hyvä kirjoitus ja herätti miettimään oman työpaikan käytänteitä. Olemme töissä uudessa tilanteessa ja meillä on nyt juuri mahdollisuus miettiä uudestaan vakiintuneita käytänteitä ja miettiä, että mikä niissä on toimivaa ja mikä ei. Tämä on hyödyllinen, mutta melko raskas projekti. Kaikki totutut kuviot pitäisi miettiä uudestaan. Vaikka polku on mutkikas ja on poikettava tutulta reitiltä, kohdattava umpikujia, ja nähtävä vaivaa, uskon, että lopputulos on sen arvoista ja pääsemme johonkin, kun pohdimme näitä asioita eri kulmista. Kirjoituksessasi tuli hyvä idea opettajankokouksiin, jota voisimme myös mahdollisesti koittaa omassa työyhteisössäni. Kiitos hienosta ideasta.
VastaaPoistaOlette rohkeita kokeilijoita! Kiinnostavaa oli lukea opettajien palautteesta, joka on hyvä muistutus itselleni ihmisten erilaisuudesta ja siitä miten koemme eri tavalla asioita.
VastaaPoista