Hiljainen tieto asiantuntijuuden rakentajana; tapauskertomus työpajasta opettajille
Hiljainen
tieto
”We
know more than we can tell”
Käsitteen
”hiljainen tieto” esitti v.1966 filosofi Michael Polanyi
kiteyttämällä sen sanontaan ”tiedämme enemmän kuin pystymme
kertomaan”. Siitä lähtien hiljaista tietoa on tutkittu eri
tieteenaloilla paljonkin. Hiljainen tieto on ei -sanallista
tietämystä, mikä ilmenee toiminnassa. Se kasvaa tekemisen kautta
ja arjen kokemuksista.
Hiljaista
tietoa yhdistetään aiemmin opittuun ja siitä luodaan uutta
muunnellen käytännön tarpeen tai sen hetkisen tilanteen mukaan. Se
on luonnollista tietoa, jota on vaikeaa käsitteellistää. Hiljainen
tieto on kokemusta ja osaamista, joihin nojaudutaan ilman, että sitä
edes huomataan.
Toinen
määritelmä, piilevä tieto, kuvaakin hiljaisen tiedon
näkymättömyyttä, kun se siirtyy osaksi toimintaa. Vaistomaisesti
tiedämme, miten toimia ja reagoida. Kokemuksen myötä osaamme
ennakoida ja aavistaa, mitä tulee tapahtumaan ja tehdä siten
tarvittava interventio. Hiljaista tietoa on tutkittu niin yksilö-
kuin organisaatiotasollakin. Työpajassa keskitymme enemmän
yksilötasoon ja siihen, miten tunnistaisimme hiljaisen tiedon
työssämme. Hiljaisen tiedon
käyttöön liittyy vahvasti intuitio. Sen tähden puhumme
työpajassamme älykkäästä intuitiosta, ja siitä miten sitä
voisi hyödyntää hiljaisen tiedon tunnistamisessa.
” Äiti, me osaamme jo kaiken, emme
vaan tiedä vielä, miten.” Nea 7v.
Tähän
ekaluokkalaisen toteamukseen kiteytyy hyvin ajatus intuitiivisesta
tiedosta, joka on usein tietoisen mielen ulottumattomissa. Me
kaikki olemme intuitiivisia, se on osa ajattelumme perustaa.
Intuition käyttö on useimmiten tiedostamatonta ja sattumanvaraista.
Jotta oppisimme käyttämään intuitiota asiantuntijuuden
rakentajana ja ammatillisen osaamisen vahvistajana, meidän tulee
opetella erottamaan mielikuvista, ajatelmista ja havainnoista sekä
kehon reaktioista merkitykselliset signaalit. Se vaatii tarkkaa
havainnointikykyä, herkkyyttä ja avarakatseisuutta. Intuitiivisen
tiedon poiminen tietoiselle tasolle on kuitenkin mahdollista ja
kannattavaakin. Asta Raami kuvaa pääteltyä tietoa lyijykynän
paksuiseksi, kun taas intuitiivinen tieto vastaa tässä
mittakaavassa Päijänne-tunnelia.
Asta
Raamin kuvaus intuitiosta: ”Intuitio
on se pieni ääni, joka tarjoaa tiedon selittämättä ja
arvottamatta. Tieto vain on. Merkityksellistä on oppia huomaamaan
nämä signaalit ja sitten päättää ottaako kopin vain ei.”
Voidaksemme
puhua älykkäästä intuitiosta on hyvä lähteä kehittämään
omaa ajatteluaan ja mieltään monipuolisesti. Intuitiivisten
havaintojen luotettavuuteen liittyvät olennaisesti virittäytyminen,
lukutaito ja erottelukyky. Virittäytyminen eli oman itsensä
oikeanlainen kuunteleminen vaati harjoitusta. Joku saa ideoita
kotitöissä, toinen lähtee lenkille ja kolmas voi hiljentyessään
saada parhaat oivalluksensa. Intuitiivinen tieto ei ole aina
luotettavaa ja sen luotettavuutta pitää testata reflektion avulla.
Usein esim. voimakkaat tunnereaktiot voivat vaikuttaa vinouttavasti
havaintokykyymme. Voimme kuitenkin tietoisesti opetella omaa tapaamme
saada intuitiivista tietoa. Päätelty ja intuitiivinen tieto eivät
ole toisiaan poissulkevia vaan tavoitteena on näiden yhdistelmä,
jonka avulla voidaan saavuttaa paras mahdollinen lopputulos.
Työpajassa
syntynyttä
Älykäs
intuitio tuottaa tietoa parhaiten kiireettömässä tilassa.
Tällaisen tilan tai hetken voi saavuttaa esimerkiksi tekemällä
jotain aivan muuta kuin ammattityötään. Työpajassamme
lähdimme ääneen luetun tekstin, mielikuvamatkan avulla avaamaan
intuition kautta väylää hiljaiseen tietoon. Työpajan alussa
osallistujien esiin nostamat ajatelmat ja avoimet kysymykset liittyen
opettajuuteen suuntasivat osallistujia matkaan. Mielikuvamatkan
jälkeen osallistujat lähtivät työskentelemään keskenään
keskustellen. Työskentelyn aikana he kirjoittivat ja piirsivät
matkan aikana esiin nousseita kokemuksiaan ja ajatuksiaan ylös.
Yksi
ryhmä nosti esille kokemuksensa sisäisestä rauhasta
mielikuvamatkan aikana. Tämän sisäisen rauhan tunteen he toivoivat
voivansa viedä mukanaan omaan luokkaansa. Opettajan oma sisäinen
rauha mahdollistaa turvallisen tunnelman luomisen luokkatilanteisiin.
Sitä kautta opettaja voi luoda kiireettömiä kohtaamisia, joiden
avulla syntyy todellista oppimista.
Toinen
ryhmä kertoi matkanneensa omaan lapsuuteensa. Heidän paras
oivalluksensa koski sitä tunnetta, jonka voi saavuttaa päästessään
takaisin oman lapsuutensa tunnelmiin. Tämän tavoittaessaan opettaja
pystyy asettumaan oppilaidensa asemaan aidosti ja rehellisesti. He kuvasivatkin omaa mielikuvamatkaansa hortoilevaksi retkeilyksi,
muistoiksi elämänsä varrelta.
Saimme
positiivista palautetta työpajastamme. Tarjosimme mahdollisuuden
siinä hetkessä viipyilevään kohtaamiseen oman sisäisen maailman
kanssa liittyen itsekukin opettajuuteen. Tästä osallistujat
antoivat erityiset kiitokset. Pysähtyminen ja hiljentyminen oman
tietonsa ääreen tuntui heistä hyvältä. He kokivat työpajamme
mielekkääksi vastakohdaksi jatkuvalle ja välillä loputtomalta
tuntuvalle koulun kehittämistyölle.
Yhteenvetoa
Työnohjaajina
työhyvinvointi ja työkyvyn vahvistaminen sekä ammattitaidon
kehittäminen ovat meille tärkeitä aiheita. Työpajamme tavoitteena
on saattaa osallistujat oman ammatillisen tietonsa ääreen ja näin
vaikuttaa positiivisesti edellä mainittuihin.Työpajassa erilaisten
hiljentymisharjoitusten ja mielikuvamatkojen avulla on tarkoitus
saada yhteys omaan itseensä, sillä se on tärkeää intuitiivisen
tiedon esiin nostamisen vuoksi. Yhteys itseensä kehittyy meillä
jokaisella, jos uskallamme katsoa suoraan siihen kuvaan, jonka
peilistä näemme. Hyväksymällä kaikki tunteet osaksi
elämänkirjoa, niin positiiviset kuin negatiivisetkin, opimme
tuntemaan itsemme paremmin. Itsetuntemuksen vahvistuessa voimme
vähitellen osoittaa myötätuntoa itseämme kohtaan. Itsemyötätunnon
lisääntyessä saamme mahdollisuuden olla armollisia niin itselle
kuin muillekin.
Työpajasta
saatu palaute vahvisti uskoamme sisäisen työskentelyn
merkityksellisyydestä ammatillisellakin tasolla. Tulemme jatkamaan
työtä hiljaisen tiedon saralla. Pidämme tärkeänä sekä
ammatillisen kokemustiedon jakamista että, sitä miten saamme
työpajaan osallistuvien oman hiljaisen tiedon voimauttavasti esiin.
Teksti:
Riitta
Mikkola, erikoistoimintaterapeutti,
työnohjaaja STOry
Eeva
Ruuska, toimintaterapeutti, sosionomi/amk, työnohjaaja STOry
Valokuvat:
Riitta
Mikkola
Juuri niin, että "Älykäs intuitio tuottaa tietoa parhaiten kiireettömässä tilassa. Tällaisen tilan tai hetken voi saavuttaa esimerkiksi tekemällä jotain aivan muuta kuin ammattityötään.". Tässä toimii kokemukseni mukaan myös hyvin paikan tai tilan tai jopa paikkakunnan vaihto." Uusi tila ja aika" on silloin puhdas uudelle energialle ja intuitiolle. Kannattaa kokeilla. Itsellä tämä toimii hyvin.
VastaaPoista"Viipyilevä kohtaaminen oman sisäisen maailman kanssa" kuulostaa erittäin houkuttelevalta. Tällaisia hetkiä tarvitaan opettajuudessa. Kiitos työpajanne kuvaamisesta!
VastaaPoistaTekstinne herätti paljon ajatuksia. Mietin, että miten hiljainen tieto ohjaa tekemistäni ja ajatteluani. Miten se vaikuttaa suhtautumiseeni erilaisiin opiskelijoihin ja nuoriin? Miten hiljaisen tiedon saa itselleen näkyväksi? Kiitos työpajan jakamisesta. Olisi tärkeää, että sisäisen rauhan saisi siirrettyä mukanaan kiireiseen työpäivään ja hektiseen arkeen. Sitä jäänkin miettimään, että miten onnistun tässä ja miten voin myös löytää sisäisen lapseni ja päästä kokemaan uudestaan lapsuuden tunneskaalaa.
VastaaPoistaKiitos ajatuksistanne.
Olisi kiinnostavaa kuulla lisää työpajastanne ja siitä miten saitte osallistujat mukaan. Hiljainen tieto ja yleensä tieto on todella mielenkiintoista, miten viisaasti tuo 7-vuotias Nea onkaan todennut!
VastaaPoista