Mielen asetusten päivittäminen


Mielen asetusten päivittäminen: mukavuusalueet ja reunatuntemukset

Älykäs intuitio oppimisyhteisön johtamisessa-koulutuskokonaisuus on tarjonnut toukokuusta 2019 alkaen meille koulutukseen osallistujille lukuisia mielenkiintoisia mahdollisuuksia tarkastella mielen asetuksia.

Visuaalisena ihmisenä löysin Asta Raamin koulutusmateriaaleista kolme diaa, joiden avulla haluan tässä blogissa tarkastella mielen asetusten päivittämistä, erityisesti mukavuusalueita ja reunatuntemuksia, ja tätä kaikkea johtamisen kontekstissa.


Johtamisen ja johtajuuden toimintaympäristö

Lähde: HY+ Älykäs intuitio oppimisyhteisön johtamisessa-koulutuksen luentodia Johtajuuden kasvot, haasteet ja toimintaympäristö / Asta Raami© 9.5.2019.

Toimiessaan oppimisyhteisön johtajana, henkilö on yleensä useammassa kuin yhdessä roolissa (esim. johtaja, opettaja, kollega). Oppimisyhteisö pitää sisällään myös opettajayhteisön, joissa johtaja on molemmissa eri rooleissa. Opettajayhteisön sisällä on omanlainen toimintakulttuuri, ja siellä on myös käytänteitä, tilanteista, tiimiä ja ryhmiä, kehittämistä sekä muutoshaasteita. Kaikilla oppimis- ja opettajayhteisön jäsenillä on omat mukavuusalueensa samoin kuin omat reunatuntemuksensa.

 Mitä johtajuus on? 

Lähde: HY+ Älykäs intuitio oppimisyhteisön johtamisessa-koulutuksen luentodia Johtajuuden kasvot, haasteet ja toimintaympäristö / Asta Raami © 9.5.2019

Olen harvoin kohdannut näin hyvin johtajuuden eri osa-alueita havainnollistavaa kuvaa. Näiden lisäksi puhuimme koulutuksessamme myös reflektoinnista ja itsereflektoinnista johtajuuden osana.

Kaksi edellistä diaa linkittyivät mielestäni tärkeällä tavalla mielen asetusten päivittämiseen, josta Kaisu Mälkki ja Asta Raami ovat luoneet alla olevan mielenkiintoisen kokonaisuuden: 


Lähde: HY+ Älykäs intuitio oppimisyhteisön johtamisessa-koulutuksen luentodia / Kaisu Mälkki ja Asta Raami © 9.5.2019.

Mielen asetusten päivittämisessä johtajan on tärkeää olla tietoinen niin omasta kuin kollektiivisesta mukavuusalueesta. 

Mukavuusalue viittaa tilaan, jossa tunnemme olomme mukavaksi ja turvalliseksi. Ollessamme mukavuusalueella, merkitysperspektiiviämme kohtaan ei kohdistu uhkaa tai uusi tilanne ei kyseenalaista merkitysperspektiiviämme. Näin kokemuksemme jatkuvuudesta on ehyt. Kun mikään ei kyseenalaista merkitysperspektiiviämme, omia olettamuksiamme ja uskomuksiamme, tunnemme olomme turvalliseksi ja tasapainoiseksi. Ollessamme mukavuusalueella merkitysten antaminen havainnoillemme uusissa tilanteissa on ongelmatonta (Mälkki 2011, 30.) 

Kollektiivisella mukavuusalueella tarkoitetaan ryhmässä vallitsevaa implisiittistä hyväksyntää siitä, mikä on hyväksyttävää ja normaalina pidettyä sekä sitä, mistä puheenaiheista on sopivaa keskustella. Ryhmässä toimittaessa kollektiivisella mukavuusalueella pysymiseen pyrkiminen on luonnollista, sillä pyrimme kokemaan miellyttäviä tunteita epämukavien sijaan. Kollektiivisella mukavuusalueella toimiminen vahvistaa myös ryhmän yhtenäisyyttä (Mälkki 2011, 34.) 

Henkilökohtainen ja kulttuurinen mukavuusalue on Asta Raamin mukaan myös mielen oma suoja-alue. 

Toinen tärkeä asia mielen asetusten päivittämisessä ja niiden johtamisessa ovat reunatuntemukset. Niillä viitataan epämiellyttävään tai ahdistavaan tuntemukseen. Kokiessamme reunatuntemuksia merkitysperspektiivimme jatkuvuus ja yhtenäisyys tulevat uhatuiksi. Ne ilmentyvät tilanteissa, joissa olettamuksemme ja uskomuksemme asetetaan kyseenalaiseksi tai tilanteissa, joita emme ymmärrä. Tällöin ajaudumme mukavuusalueemme ulkopuolelle tai sen reunamille (Mälkki 2011, 30–32.)

Eräs tämän koulutuksen merkityksellisimpiä oivalluksia, niin johtamiseen kuin itsensä johtamiseen liittyen, on ollut ajatus siitä, että mitä jos alkaisimme suhtautua hyväksyvästä mielen reunatuntemuksiin? Jos niitä osattaisiin sanoittaa ja niistä voisi puhua? 

Mielen hiljentäminen / mindfulness

Eräs mielen asetusten päivittämisen tärkeitä keinoja ovat Kaisu Mälkin ja Asta Raamin mukaan mielen hiljentäminen ja mindfulness. Hiljentyminen, rauhoittuminen ja pysähtyminen ovat tärkeitä intuitiivisen ajattelun ja tunteiden johtamisen kehittämisessä. Eräs hyvä keino laskea elimistön ja mielen kierroksia tietoisesti ovat myös pienet mikrotauot (Salonen 2017, 137.)

Kirjassaan Intuitio ja tunteet johtamisen ytimessä Eveliina Salonen (2017, 138) antaa meille erään mallin harjoituksesta, jolla mielen voi rauhoittaa nopeasti:

a)      Katso hetki ulos ikkunasta (jos näkymä miellyttää), mieltä lämmittävää taustakuvaa tietokoneelta tai sinulle rakkaan ihmisen valokuvaa. Vaihtoehtoisesti sulje silmäsi ja kuvittele itsellesi miellyttävä maisema, paikka, asia tai ihminen.
b)      Hengitä syvään ja rauhallisesti, keskity erityisesti uloshengitykseen. Anna hengityksen tasaantua ja laskea palleaan. Anna hartioiden tasaantua ja jännitysten laueta kehossasi.
c)      Anna mielesi siirtyä hetkeksi positiivisiin, rauhoittaviin ajatuksiin.
d)      Rauhoita mieltäsi kertomalla itsellesi, että kaikki on juuri nyt hyvin.
e)      Tunne kuinka sisäinen tyyneys, lepo ja rauha palaavat kehoosi ja mieleesi. Viivy hetki tässä olotilassa.
f)       Jatka levollisena töitäsi siihen mihin jäit.

Jatkopohdintoja valmennuksellisten kysymysten muodossa

Mitä mielen asetusten päivittäminen tarkoittaa sinulle omassa työssäsi? Millainen on sinun johtajuuden ja johtamisen toimintaympäristösi? Mitä sinun johtajuutesi on? Miten omat ja kollektiiviset mukavuusalueet näyttäytyvät sinun työssäsi? Tunnistatko omat reunatuntemuksesi? Entä työyhteisösi muiden jäsenten? Miten saisitte kehitettyä työyhteisön, jossa mielen reunatuntemuksiin alettaisiin suhtautua hyväksyvästi? Miten niitä voitaisiin opetella sanoittamaan ja miten niistä voitaisiin puhua? Miten saat mielen hiljentäminen osaksi omaa työpäivääsi? Löydättekö näihin työyhteisössänne yhteisiä keinoja?

Blogitekstin kirjoittaja: Sari Heiskanen, Martinlaakson lukion opinto-ohjaaja

Lähteet:
      Mälkki, Kaisu (2011). Theorizing the Nature of Reflection.
      Raami, Asta (2016). Älykäs intuitio ja miten käytämme sitä.
      Salonen, Eveliina (2017). Intuitio ja tunteet johtamisen ytimessä.
      Älykäs intuitio oppimisyhteisön johtamisessa-koulutuksen (05-11/2019 HY+) luentodiat ja omat luentomuistiinpanot
      Huom! Tässä esityksessä on käytetty koulutuksen luentodioja, jotka ovat Asta Raamin sekä Kaisu Mälkin ja Asta Raamin Copyright-materiaaleja!


Kommentit

  1. Tässä tekstissä oli mielestäni hyvin tiivistettynä koko koulutuksemme anti. Olisikohan mahdollista saada jatkokurssi aiheesta? Pääsimme hyvään alkuun huolimatta haasteellisista henkilökohtaisista asioista ja tekijöistä. Erittäin hyvin koottu teksti. Kiitos siitä.

    VastaaPoista
  2. Hyvin tiivistetty Astan ja Kaisun ajatuksia. Valmennukselliset kysymykset tosiaan keskeisiä intuition jatkopohdinnoissa: "Mitä sinun johtajuutesi on?...Tunnistatko omat reunatuntemuksesi? Entä työyhteisösi muiden jäsenten?"

    VastaaPoista
  3. Reunatuntemusten tunnistaminen ja niiden salliminen, läsnäolo niissä tuntemisissa. Oivallisia vaikka ehkä vaikeitakin asioita. Erinomaisia nuo viimeiset kysymykset, haluan niihin pysähtyä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Me-henki; positiivisen toimintakulttuurin vahvistaminen uudessa oppimisyhteisössä ja - ympäristössä

Hiljainen tieto asiantuntijuuden rakentajana; tapauskertomus työpajasta opettajille