Älykäs intuitio muutoksen johtamisen tukena



Älykäs intuitio muutoksen johtamisen tukena



“Nykypäivän työympäristöissä meitä haastaa kiire ja arjessa syntyvien ns. tulipalojen sammuttaminen.  Arkipäivää värittää erikokoisten ongelmien ratkaisupaineet.”  Kuulostaako nämä kokemukset tutuilta vai oletko jo itse löytänyt uudenlaisen näkökulman oman työympäristösi rauhoittamiseen. Me lähdimme tämän intuitio -koulutuksen innoittamana selättämään kiirettä ja suhtautumaan uudella tavalla ongelmien ratkaisuun. Tuoko se meille lisää näköaloja tai paljastaako se meille jotain, joka on ollut jo olemassa nenämme edessä, emmekä ole sitä nähneet.  Oma intuitiomme kertoo, että nyt on aika avata tämä portti ja lähteä tutkimaan asiaa. 

Nurmijärven kunnassa olemme aloittaneet varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteistyöhön liittyvän esi -ja alkuopetuksen kehittämishankkeen. Konkreettisesti tämä kehittämishanke tähtää uudenlaisen rakenteen luomiseen, jossa esi -ja alkuopetus toimii tulevaisuudessa nk. alkuluokkarakenteella (0-2-luokkalaiset opiskelevat yhteisissä ryhmissä). Tämä kehittämistyö on vasta alussa, käynnistelemme toista lukuvuotta ja tavoitteena on, että joka lukuvuosi alkuluokkaryhmiä käynnistyy lisää ja että muutaman vuoden päästä olemme ns. täydellisessä alkuluokkarakenteessa.  

Haasteena tässä kehittämistyön johtamisessa on heti alkuun näyttäytynyt alussakin kuvaamamme arjesta nousevat nopeasti ratkaisuja vaativat käytännön kysymykset. Tärkeää olisi kuitenkin näihin kysymyksiin vastaamisen lisäksi nähdä koko ajan riittävän pitkälle ja isompia kokonaisuuksia. Toinen haaste on pitää yllä vahvaa näkyä ja uskoa kehittämistyön merkityksestä niin johdon kesken kuin kentällä, ts. kannatella visiota. Arvojen kirkastaminen lisää myös rohkeutta toimia niiden suunnassa. 

Ajatuksemme on hyödyntää älykkään intuition koulutuksen tuomia ajatuksia ja oppeja pärjätäksemme edellä mainituissa haasteissa ja saavuttaaksemme parhaalla mahdollisella tavalla tavoitteemme etenkin jälkimmäisessä haasteessa. Tuloksellinen kehittämistyö vaatii innovaatioita, jotka puolestaan tarvitsevat intuitiivista ajattelua. 

Uskomme, että oman mielen rajojen ylittäminen on opeteltava taito.  Olemme aika hyviä tietopohjaisen päättelyn analysoimisessa. Jos tyydymme vain tähän, mielemme voi helposti urautua, emmekä uskalla nähdä uusia mahdollisuuksia.  Meidän tulisi saada käyttöön se ympärillämme oleva tieto, joka on hiljaista ja näkymätöntä. Jokainen meistä perkaa tuota tietoa aivoissamme ilmiömäisellä nopeudella, mutta useinkaan emme pääse tietoon käsiksi, jos emme pysähdy ja taltuta ympärillämme olevaa hälyä ja kiirettä ja opi kuuntelemaan mitä intuition tuomalla sanomalla on meille asiaa.  

Konkreettisesti päätimme harjoitella kehittämishankkeemme syksyn suunnittelupäivien aloituksessa pysähtymistä ja vision kirkastamista. Pidimme tärkeänä, että kehittämishankkeemme johtoryhmä pysähtyy tarkastelemaan kehittämistyön yhteistä tavoitetta, löytää näkyä pidemmälle tulevaisuuteen ja puhuu ääneen siitä, mikä kehittämistyössä ja sen johtamisessa on itselle merkityksellistä.  

Konkreettisesti aloitimme yhteiset kehittämispäivät istumalla piiriin. Odotimme, että   rauhoittumisen jälkeen jokainen jäsen on paikalla myös henkisesti. Aloituksessa kerroimme työskentelyn tavoitteen ja yritimme omalla olemuksellamme tuoda hetkeen kiireettömyyden tuntua. Olimme laittaneet pöydälle pieniä esineitä. Kukin henkilö haki itselleen sopivan esineen, jonka avulla hän kertoi mitä tämä kehittämistyö itselle merkitsee. Jokainen sai tuottaa ajatuksensa rauhassa ilman ylimääräisiä paineita.  



Tausta-ajatuksena tämän tyyppisen harjoituksen hyödyllisyydestä meillä oli, että intuitiivinen tieto ei tule pakottamalla, vaan irti päästämällä ja symbolityöskentely voisi edesauttaa tätä “mielen vapauttamista”, irti päästämistä. Olemme myös oppineet, että mielen hiljentäminen edesauttaa oivaltamista ja tässä harjoituksessa symbolin valitsemisen kohtaan liittyy vahvasti mielen hiljentäminen muulta “hälyltä” ja oman sisäisen äänen kuulemiseen keskittymistä.  

Tämän tyyppinen työskentely myös synnyttää levollista ilmapiiriä, jossa jokaisen ihmisen on hyvä olla vapaasti oma itsensä omine ajatuksineen. Työskentely ei sisällä kontrollia ja levollinen ilmapiiri myös tuottaa kiireettömyyden tuntua, joka edesauttaa näkemään laajemmin (pois “urasta”). Pois kiireen mielentilasta (mindset) kohti runsauden mielentilaa, jossa on lepoa ja rauhaa. Tärkeää on myös vahvistaa yhteyttä työryhmän kesken ja tämä harjoitus mielestämme vahvisti sitä, ehkäpä saavutimme työskentelyn avulla “yhteistä aaltopituutta”, sydänkoherenssia? 

Koska tämän tyyppisessä kehittämistyössä väistämättä johtoryhmän tehtävänä on myös ratkaista ns. ongelmia, isompia tai pienempiä, toivomme että saisimme luotua johtoryhmämme työskentelyä kannattelemaan älykäs intuitio-teorian skeemaa. Yhteistä ajatusta siitä, että mahdottomia ongelmia ei ole, on vain kyvyttömyyttä nähdä ratkaisuja tai että ongelmassa oikea kysymys on hyödyllisempi kuin “oikea” vastaus (sillä jos on oikeita kysymyksiä, intuitio löytää ratkaisun). Tätä ajattelun tapaa ja yhteistä uskoa onnistumiseen toivomme pystyvämme viemään kehittämistyössämme eteenpäin hyödyntäen älykkään intuition oppeja – innokkaana oppimaan tällä matkalla koko ajan itsekin lisää. 

Miira Arminen ja Marita Käyhkö






Kommentit

  1. Kuulostaa niin tutulta tuo teidän tekstinne alku. Itsekin kun työelämässä "sammuttelen tulipaloja". Suurin osa ajasta on mennyt sijaisten hankkimiseen. Pedagogiselle ohjaukselle ei jää riittävästi aikaa. Eikä resursseja. Intuitio koulutus tuli kuin tilattuna tähän hässäkkääni. Se tuo mukavasti "pehmeämpää arvoa" arkeen. Samat tuntuvat olevan haasteet ja murheet meillä kaikilla.

    VastaaPoista
  2. Kiire on todellakin työympäristössä tuttua ja rauhoittuminen vaikeaa. Hauska idea tuo "symbolityöskentely" kehittämishankkeenne johtoryhmän tukena!

    VastaaPoista
  3. Mukava lukea mielen hiljentämisestä ja sen merkityksellisyydestä kehittämisen ja ideoiden tuottamisen lähtökohtana!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Me-henki; positiivisen toimintakulttuurin vahvistaminen uudessa oppimisyhteisössä ja - ympäristössä

Mielen asetusten päivittäminen

Hiljainen tieto asiantuntijuuden rakentajana; tapauskertomus työpajasta opettajille