"Det enda som är säkert är att allt är osäkert, och det gör mig lugn" - Tooticki
Länge har jag gått och
grubblat på hur jag skall ta itu med bloggtexten. Dels har jag väntat på
infallsvinkeln intuitivt skall falla
på plats eller så har jag aktivt försökt kartlägga alla mina rationella och
kunskapsmässiga erfarenheter inom ledarskap för att kunna fastställa en
rubrik.. helt i onödan, jag kunde ju bara ha läst Eevas och Harris blogg och
fortsatt från var de slutade.. ”Kaikilla on tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi”
Men mer om detta senare.
För att kunna förstå den gemensamma nämnaren jag och speciellt Eeva har går vi
dryga två år bakåt i tiden, närmare sagt till hösten 2017. Sipoonlahden skola som då
fungerade i två enheter, den på 70-talet byggda delen på Lärdomsvägen med
förskolan-åk 2 och den på 2010-talet byggda enhetsskolan på fröken Miilivägen.
Befolkningstillväxten till södra Sibbo hade varit stor och förväntades stiga
under de kommande åren varpå man beslutat om att bygga ut Sipoonlahden koulu
och renoverat den gamla enheten för att inkvartera de lägre klasserna tills den
nya skolan var färdig i sin helhet. Men så blev det ju inte som planerat..
Renoveringen misslyckades, en stor del av barnen visade symptom på försämrad
inomhusluft och kommunfullmäktige gjorde det drastiska men ändå rätta beslutet
att stänga enheten på Opintie med snabb tidtabell. Och utan att desto mera ha
fortsättningen eller de praktiska realiteterna på det klara. Som medlem i
fullmäktige och en av personerna som gjorde beslutet kan jag väl redan här
stanna upp och granska huruvida beslutet byggde på faktiska eller intuitiva grunder? Svårt att säga, då
det kommer till problematiken gällande inomhusluften i skolor eller andra
offentliga byggnader är jag ganska övertygad om att det enda som är säkert är
att allt är osäkert. Maskiner/apparater/konditionsgranskningar visar kanske en
sak, medan barnen och deras föräldrar lever i en helt annan verklighet. Så vad
skall man då grunda sitt beslut på? Nåja, när det kommer till kritan så väger
den kalla texten på granskningsrapporten inte särskilt tungt mot den intuitiva och grundläggande känslan en
förälder har att skydda sitt barn. Så vi stängde alltså skolan, utan att helt
veta var eleverna skulle vistas innan de tillfälliga barackerna hade anlänt.
Meanwhile in Salpar
skola.. ca. fem kilometer från Sipoonlahti fortsatte vardagen som vanligt. Med
ett elevantal på 63 för 7 år sedan hade vi nu kommit ner till ca. 45, vilket
inte desto mera syntes i verksamheten.
Vi rullade på som
tidigare. Som rektor i 8 år och politiker i 5 hade jag i olika sammanhang
ifrågasatt den skarpa gränsen mellan språkgrupperna vad skola beträffar.
Samlokaliserade daghem fanns det nog, Zachrisbackens skola i Östersundom hade
två språk under samma tak men varje försök att tänka OM – OM Salpar även kunde
vara för finskspråkiga, OM samarbetet mellan finska och svenska kunde vara mera
levande avslutades med ett allt för ofta kvävande MEN. Den Taxellska paradoxen
om att en tvåspråkig lösning leder till en enkelspråkig (finsk) verklighet..
att språket ute på skolgården blir finskt.. att man börjar prata finska i
lärarrummet.. För att inte tala om det alltid skall göras en konsekvensbedömning.. I mitt tycke kan
en sådan endast göras på mätbara och ”hårda” faktorer (busstransporter,
flyttkostnader, personalresurser m.m.) men inte på hur elever kommer att bli bemötta,
hur de kommer att trivas i den nya miljön.
Men tillbaka till det
faktum att kommunen alltså måste lösa problemet gällande VAR alla elever utan
undervisningslokaler skulle ta vägen. Med inget annat är intuition och en övergripande känsla av att kunna hjälpa till som
grund för mitt agerande, påbörjade jag processen med att aktivt ”sälja” Salpar
skolas utrymmen som tillfälliga lokaler för SLK-eleverna. Först tog jag upp
detta med mina egna medarbetare, som utan desto större motstånd köpte idén. Efter
det gröna ljuset tog jag upp det med rektorn för SLK som.. ja, jag kommer inte
ens ihåg vad hennes reaktion var, men säkerligen var den försiktigt positiv.
Mer än det kunde man väl inte förvänta sig eftersom Salpar som skola var
obekant för henne. Något mer om vändningarna kommer jag inte heller ihåg med
slutresulatet var desto mer konkret. Eftersom vi hade mindre grupper, och ett
par lediga personalbostäder i samband med skolan, överlät vi den övre våningen
i skolan till drygt 60 femteklassister från SLK, och tog vårt pick och pack
till de nya och betydligt mindre utrymmena. Hela ”projektet” hade jag sålt till
barnens föräldrar som en medmänsklig och solidarisk gärning där vi kan bistå
med värme och trygghet för andra barn
i nöd. Till de berörda föräldrarna i SLK hade jag dessutom skickat ett
meddelande där jag beskrev hur fint det är att vi kan hjälpa och att alla skall
känna sig välkomna. Och så blev det så.
Så blev våra elever ”förfinskade”? Började de leka på det andra språket? Nej, verkligen inte, det kunde de ha gjort i större grad men istället kändes det som om vi hade två separata men parallella ”spår” som nog gick i samma riktning och med samma mål, men ändå med egen fart och vikt. Sommarlovet kom och efter det nya elever och lärare, men ändå samma ramar. Allting rullade på riktigt bra, ända tills ”barackerna” anlände till Söderkulla och det vara dags att ta farväl. Vi samlades en sista gång på gården, ställde oss i en ring där vi alla höll varandra i handen, jag tackade för den gemensamma tiden och vi skildes åt. Åt olika håll men med flera gemensamma minnen. Tack och farväl! Efter vårt år tillsammans bad vi eleverna fylla i ett frågeformulär om tiden i Salpar. Svaren var genomgående positiva och i stil med ”jag hade gärna fortsatt i Salpar”
Ett år senare står vi
inför nya utmaningar.. Sipoonlahtis utvidgning är i snart klar men nu är det de
svenskspråkiga eleverna som behöver hjälp. Närmare sagt de i Söderkulla skola.
Då hyreskontraktet för barackerna går ut är det dags för dem att flytta till
Sipoonlahti, vilket orsakat högljudda protester av föräldrarna till eleverna.
Det talas om att barnen kommer att mista sin svenska identitet, att de kommer
att lida i de öppna inlärningsmiljöerna, där det sägs att de svenska lärarna
inte har fått utbildning av undervisa i. Och mycket, mycket mer.
Själv sitter jag i Salpar
och funderar på hur svårt de får allting att låta. Har förstått att rektorn för
Söderkulla skola räknar med att klargöra 50 olika processer innan flytten kan
ske. Femtio stycken! Det handlar ju bara om en enda process, att eleverna skall
ses och höras! Och så måste man helt enkelt utgå ifrån möjligheterna.
Kanske handlar det i grund
om botten om intuition, kanske är det intuitionen som styr vårt
förhållningssätt till saker och ting. Om min intuition säger att det kommer att
gå dåligt så gör det säkert även så, lika mycket som om man beslutar att göra
det bästa av situationen eftersom intuitionen säger att det kommer att bli bra.
Så vad är då den konkreta modellen för ett positivt
bemötande!? Den har jag inte ännu uttänkt men kanske den dyker upp, i alla fall
ramarna för den, ifall jag har ett öppet sinne och stannar upp.. Nep, fungerar
inte just nu. Men kanske imorgon under morgonpromenaden med hunden. Vi får se
Tack att (om..) du orkade läsa min story :-)
-Kasper
Minullakin on ollut sisäilmaingelmaisia yksiköitä varhaiskasvatuksessa... Ja on edelleenkin. Haluan kommentoida tähän vaan sen, että itsestäni tuntuu todella pahalta ja moraalittomalta se, kun näen sisäilmaoireiden vaikutukset lapsilla ja aikuisilla. Miten voi toiminta olla laadukasta, jos näin perusasia, kuin ihmisten terveyden vaaliminen, on pielessä? Terveys on meillä kaikilla ainutlaatuinen ja ainutkertainen asia. Sitä ei voi varastoida tai mitätöidä. Sitä tulee valita kuin kukkaa kämmenellä.
VastaaPoista🌹
Kiva tarina! Hienoa, että kaikki sujui hyvin, eivätkä byrokratia ja jäykät käytänteet olleet intuitiivisten ratkaisujen tiellä :)
VastaaPoistaMukavaa luettavaa ja ilahduttavaa kuulla miten intuitiivisen tiedon ja tietämisen avulla tehdään hyviä päätöksiä.
VastaaPoista