Positiv CV och styrkor - med målsättning att stärka arbetsgemenskapen så att kollegiet intuitivt använder sina styrkor i vardagen


Positiv CV och styrkor - med målsättning att stärka arbetsgemenskapen så att kollegiet intuitivt använder sina styrkor i vardagen (Laine Merja, Lindblom Erika, Lyly Sonja, Sirelius Lia, Wagner Janika, Wahlman-Strandberg Linda)

BAKGRUND TILL VALET AV TEMAT

Förändring - Hur känns det? När behövs det? Hur ska man handskas med det? Hur ska man leda andra in på det? Hur bli ett med det nya?


På vår skola har vi genomgått en hel del förändringar under de senaste åren. Detta har exempelvis lett till att lärarna har känt sig olika trötta, en del har stundvis tappat motivationen.  Allt “extra” som avviker från den traditionella undervisningen kan ibland upplevas som betungande. Vad beror detta på? Är vi för trötta? Kan vi prioritera? Kan vi lägga upp vår arbetstid korrekt? Känner vi till våra egna styrkor samt kan vi använda dem som hjälp och stöd i vår arbetsdag?


En del av oss använder sig av intuition i sitt arbete, andra mindre eller eventuellt inte alls. Vi är nyfikna på hur man kan känna igen sin egen intuition. Hur kan vi leda in våra elever eller kolleger till intuition? Hur kan vi medvetet utveckla vår intuition?


Eftersom vårterminen var ganska hektisk valde vi att under planeringsdagarna i augusti introducera positiv CV och styrkekort för våra kolleger. Målet var att alla skulle bli medvetna om de egna styrkorna och därmed mer intuitivt kunna använda sig av dem till sin förmån samt därmed orka bättre i vardagen. Genom att lärarna lär sig att använda sina styrkor kan de sedan i sin tur lära det vidare till eleverna. Även elever har nytta av att kunna använda sig av sina styrkor, både i skolan och under sin fritid.


ÖVNINGAR OCH DERAS SYFTE
1. Kort introduktion: vad är positiv CV och varför ska vi göra det här?


Vi hoppas på att våra kolleger ska bli medvetna om sina egna styrkor samt lär känna varandras styrkor bättre. Detta skulle bidra till att vi kunde använda våra styrkor till att arbeta för ett ökat gemensamt välmående. Målet är att vi mer medvetet skulle kunna använda oss av dessa styrkor och på så sätt ha hjälp av dem i vårt dagliga agerande. Intuitionen kommer med när man blir mer medveten om sina styrkor.


Genom att arbeta med positiv CV kan vi lära oss resiliens. Resiliens innebär förmågan att återhämta sig efter misslyckanden. Det är viktigt för oss lärare och speciellt viktigt för barn och unga att lära sig att misslyckas, att inse att det är ok. Om våra elever inte lär sig att misslyckas, kommer motgångar de stöter på att kännas tunga, vilket kan leda till bristande motivation samt utmaningar med att fortsätta arbeta vidare.         

                                                    


2. Styrkekorten
  • Välj ett styrkekort som passar in på dig själv. Skriv ner din styrka på den gröna post-it lappen. Du kan visa kortet till de som sitter närmast dig. Returnera kortet sedan. Lägg post – it lappen på white boarden. Så här synliggör vi alla kollegiets styrkor på ett ställe.


  • Välj ett styrkekort som beskriver personen till höger om dig. Ge kortet till hen, utan att förklara egenskapen du valt desto mer.

  • Nu har du valt en egenskap/styrka som beskriver dig samt fått en egenskap/styrka som någon annan valt till dig. Gå sedan in på flinga, skriv dina två egenskaper i en bubbla. Vi samlar våra egenskaper på en flingavägg för att kunna se hurdana egenskaper vi har i vårt kollegium.                          
  • Styrkorna som ses på flinga summeras, och kollegiet kan se hur många fina styrkor av olika slag vi har.

                              

3. Visa powerpoint bilden med olika styrkor (“kunna jobba i grupp”-slide)


      4. Kartläggning av egna egenskaper/styrkor, positiv CV
  • Genom att lärarna själva fyller i en egen positiv CV kommer de att enklare få en insikt i uppgiftens syfte och betydelse. På så sätt är det lättare för den enskilda läraren att förbereda och anpassa uppgiften till sina elever.
  • Lärarna får tid på sig att fylla i rutfälten i sin positiva CV.
  • Avslutningsvis får lärarna sätta sig i par eller mindre grupper och diskutera arbetsrutan och egenskaperna i smågrupp.
  • Nu har alla funderat på hurudana egenskaper de känner igen i sig själva. Därmed kan vi fortsätta med att alla gör ett test med “via characters”. I testet finns 24 grundegenskaper. Varje individ svarar på ca 180 frågor varefter man får ett resultat vilka styrkor man har samt hur dessa styrkor kommer fram i dig. Styrkorna rangordnas enligt hur mycket man har en styrka i sig.  Testet tar ca 10 – 15 min.


      5. Namnbingo som avslutning. Vi har en hel del nya kolleger i huset. Alla får en bingobricka. På brickan finns olika frågor och man ska försöka sätta in olika kollegers namn i rutorna på brickan. Sedan går vi tillsammans igenom vem som stämmer in på vilken punkt.

 

SAMMANFATTNING

Genomförandet av uppgifterna lyckades väl. Lärarna deltog aktivt och intresserat. Vi uppnådde en positiv mind-set inför läsårsstarten och flera av lärarna genomförde samma övningar med eleverna i sina klasser under den första skolveckan. Detta gav eleverna möjlighet till fundera på sina egna styrkor. Eftersom intresset var stort kommer vi att sammanfatta ett vidare material för lärarna på basen boken “Se det goda” (författare Lotta Uusitalo-Malmivaara och Kaisa Vuorinen).

 Att utveckla det kollegiala ledarskapet i skolan, på ett sätt som stöder att allas styrkor kommer till rätta är ett långsiktigt arbete. Därför är det för tidigt att vid detta skede dra andra slutsatser än att kollegiet var välvilligt inställda till arbetspasset med Positiv CV och att det hade en god effekt på arbetsklimatet.



Kommentit

  1. Resan på tusen mil börjar i ett steg.👍

    VastaaPoista
  2. Minustakin on tärkeää lähteä etsimään voimia ja ongelmanratkaisuja juuri positiivisuuden kautta, eikä vain niitä vaikeuksia miettien. Kiitos konkreettisista ideoista!

    VastaaPoista
  3. Vahvuuksien tunnistaminen ja osaamisen sanoittaminen ei ole ollenkaan helppo tehtävä, mutta mitä enemmän niiden parissa askaroi, sitä helpompaa siitä tulee. Samoin on positiivisen palautteen kanssa. Mun suosikkiaiheita!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Me-henki; positiivisen toimintakulttuurin vahvistaminen uudessa oppimisyhteisössä ja - ympäristössä

Mielen asetusten päivittäminen

Hiljainen tieto asiantuntijuuden rakentajana; tapauskertomus työpajasta opettajille