Positiv CV och styrkor - med målsättning att stärka arbetsgemenskapen så att kollegiet intuitivt använder sina styrkor i vardagen
Positiv CV och styrkor - med målsättning
att stärka arbetsgemenskapen så att kollegiet intuitivt använder sina styrkor i
vardagen (Laine Merja, Lindblom Erika, Lyly Sonja,
Sirelius Lia, Wagner Janika, Wahlman-Strandberg Linda)
BAKGRUND TILL VALET AV TEMAT
Förändring
- Hur känns det? När behövs det? Hur ska man handskas med det? Hur ska man leda
andra in på det? Hur bli ett med det nya?
På vår
skola har vi genomgått en hel del förändringar under de senaste åren. Detta har
exempelvis lett till att lärarna har känt sig olika trötta, en del har stundvis
tappat motivationen. Allt “extra” som
avviker från den traditionella undervisningen kan ibland upplevas som
betungande. Vad beror detta på? Är vi för trötta? Kan vi prioritera? Kan vi
lägga upp vår arbetstid korrekt? Känner vi till våra egna styrkor samt kan vi
använda dem som hjälp och stöd i vår arbetsdag?
En del av
oss använder sig av intuition i sitt arbete, andra mindre eller eventuellt inte
alls. Vi är nyfikna på hur man kan känna igen sin egen intuition. Hur kan vi
leda in våra elever eller kolleger till intuition? Hur kan vi medvetet utveckla
vår intuition?
Eftersom
vårterminen var ganska hektisk valde vi att under planeringsdagarna i augusti
introducera positiv CV och styrkekort för våra kolleger. Målet var att alla
skulle bli medvetna om de egna styrkorna och därmed mer intuitivt kunna använda
sig av dem till sin förmån samt därmed orka bättre i vardagen. Genom att
lärarna lär sig att använda sina styrkor kan de sedan i sin tur lära det vidare
till eleverna. Även elever har nytta av att kunna använda sig av sina styrkor,
både i skolan och under sin fritid.
ÖVNINGAR OCH DERAS SYFTE
1. Kort introduktion:
vad är positiv CV och varför ska vi göra det här? Vi hoppas på att våra kolleger ska bli medvetna om sina egna styrkor samt lär känna varandras styrkor bättre. Detta skulle bidra till att vi kunde använda våra styrkor till att arbeta för ett ökat gemensamt välmående. Målet är att vi mer medvetet skulle kunna använda oss av dessa styrkor och på så sätt ha hjälp av dem i vårt dagliga agerande. Intuitionen kommer med när man blir mer medveten om sina styrkor.
Genom att arbeta med positiv CV kan vi lära oss resiliens. Resiliens innebär förmågan att återhämta sig efter misslyckanden. Det är viktigt för oss lärare och speciellt viktigt för barn och unga att lära sig att misslyckas, att inse att det är ok. Om våra elever inte lär sig att misslyckas, kommer motgångar de stöter på att kännas tunga, vilket kan leda till bristande motivation samt utmaningar med att fortsätta arbeta vidare.
2. Styrkekorten
- Välj ett styrkekort som passar in på dig själv. Skriv ner din styrka på den gröna post-it lappen. Du kan visa kortet till de som sitter närmast dig. Returnera kortet sedan. Lägg post – it lappen på white boarden. Så här synliggör vi alla kollegiets styrkor på ett ställe.
- Välj ett styrkekort som beskriver personen till höger om dig. Ge kortet till hen, utan att förklara egenskapen du valt desto mer.
- Styrkorna som ses på flinga summeras, och kollegiet kan se hur många fina styrkor av olika slag vi har.
3. Visa powerpoint
bilden med olika styrkor (“kunna jobba i grupp”-slide)
- Genom att lärarna själva fyller i en egen positiv CV kommer de att enklare få en insikt i uppgiftens syfte och betydelse. På så sätt är det lättare för den enskilda läraren att förbereda och anpassa uppgiften till sina elever.
- Lärarna får tid på sig att fylla i rutfälten i sin positiva CV.
- Avslutningsvis får lärarna sätta sig i par eller mindre grupper och diskutera arbetsrutan och egenskaperna i smågrupp.
- Nu har alla funderat på hurudana egenskaper de känner igen i sig själva. Därmed kan vi fortsätta med att alla gör ett test med “via characters”. I testet finns 24 grundegenskaper. Varje individ svarar på ca 180 frågor varefter man får ett resultat vilka styrkor man har samt hur dessa styrkor kommer fram i dig. Styrkorna rangordnas enligt hur mycket man har en styrka i sig. Testet tar ca 10 – 15 min.
SAMMANFATTNING
Genomförandet av uppgifterna lyckades väl. Lärarna
deltog aktivt och intresserat. Vi uppnådde en positiv mind-set inför
läsårsstarten och flera av lärarna genomförde samma övningar med eleverna i
sina klasser under den första skolveckan. Detta gav eleverna möjlighet till
fundera på sina egna styrkor. Eftersom intresset var stort kommer vi att
sammanfatta ett vidare material för lärarna på basen boken “Se det goda”
(författare Lotta Uusitalo-Malmivaara och Kaisa Vuorinen).
Att utveckla
det kollegiala ledarskapet i skolan, på ett sätt som stöder att allas styrkor
kommer till rätta är ett långsiktigt arbete. Därför är det för tidigt att vid
detta skede dra andra slutsatser än att kollegiet var välvilligt inställda till
arbetspasset med Positiv CV och att det hade en god effekt på arbetsklimatet.
Resan på tusen mil börjar i ett steg.👍
VastaaPoistaMinustakin on tärkeää lähteä etsimään voimia ja ongelmanratkaisuja juuri positiivisuuden kautta, eikä vain niitä vaikeuksia miettien. Kiitos konkreettisista ideoista!
VastaaPoistaVahvuuksien tunnistaminen ja osaamisen sanoittaminen ei ole ollenkaan helppo tehtävä, mutta mitä enemmän niiden parissa askaroi, sitä helpompaa siitä tulee. Samoin on positiivisen palautteen kanssa. Mun suosikkiaiheita!
VastaaPoista